Faktor yang Mempengaruhi Sikap Pengguna Terhadap Produk Halal di Malaysia
Keywords:
Sikap pengguna terhadap pembelian produk halal, Pengetahuan, Logo halal, KesihatanAbstract
Kajian ini bertujuan untuk mengkaji faktor-faktor yang mempengaruhi sikap pengguna terhadap penjenamaan produk halal, dengan fokus pada pengetahuan tentang produk halal, kesihatan sebagai keutamaan, dan peranan logo halal dalam mempengaruhi sikap pengguna terhadap pembelian Ayam Bismi. Pendekatan "mixed method" digunakan dalam kajian ini, yang melibatkan gabungan kaedah kuantitatif dan kualitatif. Analisis dokumen soal selidik dan pemerhatian digunakan untuk mendapatkan hasil kajian. Secara keseluruhannya, kajian ini mendapati bahawa logo halal mempunyai hubungan positif yang signifikan dengan sikap pengguna terhadap niat pembelian produk halal, terutamanya Ayam Bismi. Logo halal dikenalpasti sebagai faktor penting dalam mempengaruhi sikap pengguna terhadap produk halal, membantu mengurangkan keraguan mengenai status halal produk tersebut. Dapatan kajian menunjukkan hubungan positif antara semua faktor yang dikaji, memberikan bukti bahawa
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.